Chcesz stworzyć dobrą reklamę i sądzisz, że wystarczy ciekawy pomysł? Niestety, branża reklamowa nie jest aż tak prosta.
Jaka powinna być reklama?
Reklama to dzieło, które rządzi się własnymi prawami, a sam pomysł nie zawsze wystarczy, by osiągnąć sukces. Każda reklama musi być starannie przemyślana, zaplanowana i dopasowana zarówno do produktu, jak i to mentalności osób, które mają stać się jego potencjalnymi nabywcami.
O czy warto pamiętać w czasie pracy nad skuteczną reklamą?
Przekaz w reklamie jest najważniejszy, zatem to od niego należy zacząć. Każdy, kto chce stworzyć reklamę, musi zacząć od ustalenia, co tak naprawdę chciałby za jej pomocą przekazał. To punkt wyjścia, a jego ustalenie znacznie ułatwi dalszą pracę. Czym tak właściwie ma być nasza reklama: zachętą, obietnicą czy zapewnieniem o korzyściach? Wbrew pozorom nie zawsze to obietnice są najskuteczniejsze. Wręcz przeciwnie. Ludzie mają dość obietnic i nie wierzą w nie. Znacznie bardziej otwarci są na te reklamy, które w jasny sposób pokazują im, co mogą dzięki danej ofercie zyskać.
Jasność przekazu
Przekaz musi być jasny i czytelny, bez względu na to, czy stawiamy na obietnicę czy na prezentację korzyści. Odbiorca nie zawsze poświęca reklamie tyle uwagi, ile zakładamy. Im czytelniejszy będzie przekaz, tym większa szansa na to, że zapisze się on w pamięci przypadkowego widza lub słuchacza.
Grupa docelowa
Najważniejsza jest jednak tzw. grupa docelowa. I ją musimy dokładnie określić. Każda grupa docelowa ma przecież swe własne cechy i potrzeby. To do nich trzeba dopasować i produkt, i przekaz. Ważny jest też język reklamy, który powinien być możliwie jak najbardziej zbliżony do tego języka, jakim posługuje się nasza grupa docelowa. Trzeba zatem ustalić takie czynniki, jak wiek odbiorcy, jego status społeczny oraz hobby. Im konkretniejszą grupę wybierzemy, tym większa szansa na to, że nasza reklama okaże się reklamą dobrą i skuteczną.
Działaj na emocje
Skoro wiemy co i komu chcemy przekazać, musimy ustalić, w jaki sposób informację tę przekażemy. Dobrą reklamę powinien cechować wyraźny i konkretny komunikat. Reklama, która ma przyciągać uwagę odbiorców, musi być unikalna i kreatywna. Można też za jej pomocą wywołać wskazane reakcje u odbiorcy. Może być to radość lub wzruszenie, ciekawość i zainteresowanie. Emocje nie są jednak jedyną ważną sprawą. Komunikat reklamowy musi przekazać wiele ciekawych informacji, które będą dla odbiorców nowościami. Czasem sięga się też po elementy prowokacyjne, te jednak – jak pokazuje doświadczenie – bywają dość ryzykowne. Tekst powinien intrygować, jednak nie zawsze może prowokować.
Moc obrazu
Siłę tekstu można wzmocnić, wykorzystując do tego obrazy. Obraz w reklamie (telewizyjnej i prasowej zwłaszcza) odgrywa bardzo ważną rolę. Często jego siła jest znacznie większa, niż siła słowa, zatem po obrazy znani twórcy reklam sięgają bardzo chętnie.
Reklama filmowa
Na koniec kilka rodzajów reklam na przykładach telewizji i na YouTube. Od klasyków po świeże realizacje. W myśl zasady że reklama powinna działać na emocje, te podane poniżej: wywołują strach, bawią i wzruszają, a wszystko po to by zapadły w naszą pamięć.
Straszne Reklamy
Zabawne Reklamy
Reklamy wzruszające
Pytania na które odpowiadamy w tym artykule:
Jakie cechy ma dobra reklama?
Na jakich emocjach może grać reklama?
Jak dobrać odpowiednią grupę docelową dla swojej reklamy?